Nuoria kokoontuneena heikkakentälle, jonka taustalla kesäinen lehtimetsä.

Perheen juhlat

Rippikoulu ulkomailla asuessa

Ripari kuuluu perinteisesti suomalaiseen nuoruuteen. Ulkosuomalainen nuori voi käydä rippikoulun merimieskirkolla, suomalaisessa kotiseurakunnassaan tai kristillisen järjestön leirillä Suomessa.

Merimieskirkon rippikoulu Benelux-maissa

Merimieskirkko järjestää vuosittain rippikoulun Alankomaiden, Belgian ja Luxemburgin suomalaisille nuorille.

Syksyllä 2023 alkanut ripari päättyy konfirmaatioon sunnuntaina 9.6.2024.

Kysy lisää rippikoulusta ja ilmoittautumisesta merimiespastori Jussi Savolaiselta jussi.savolainen@merimieskirkko.fi

Rippikoulu Suomessa

Seurakunnat järjestävät Suomessa vuosittain lukuisia eri rippikouluvaihtoehtoja. Ensisijaisesti kannattaa ottaa yhteyttä oman seurakunnan rippikouluista vastaavaan pappiin. Oma seurakunta tarkoittaa seurakuntaa, jonka jäsenenä nuori on viimeksi Suomessa asuessaan ollut.

Myös erilaiset kristilliset järjestöt Suomessa järjestävät rippikouluja. Lasten ja nuorten keskus järjestää erityisesti ulkosuomalaisille nuorille tarkoitetun rippikoulun Partaharjun toimintakeskuksessa Pieksämäellä.

Nuoria valkoinen alba yllään kirkon rappusilla.

Mitä rippikoulu tarkoittaa

Rippikoulu on kirkon järjestämää opetusta, jossa opetetaan kristillisen uskon tiedolliset perusteet. Suomessa rippikouluikä on 15 vuotta.

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jonka jälkeen nuoresta tulee seurakunnan ja kirkon täysivaltainen jäsen. Hän saa itsenäisesti käydä ehtoollisella, toimia kummina ja 18 vuotta täytettyään asettua ehdolle kirkollisissa vaaleissa. Konfirmaatio antaa oikeuden kirkolliseen avioliittoon vihkimiseen.

Perheen juhlat